Obrazy Warszawy, Canaletto. XVIII wieczna stolica.
Powiązane…
Warszawa w oczach XVIII wiecznego malarza, jest natchniona duchem przemian, które miały miejsce w ówczesnej Rzeczpospolitej. Na zlecenie króla Stanisława Augusta, włoski malarz wywodzący się z Wenecji, Bernardo Bellotto nieświadomie stał się świadkiem ostatnich lat Rzeczpospolitej Obojga Narodów, a dzięki talentowi i dbałości o szczegóły uchwycił miasto królewskie na wieki. Wybierzmy się w podróż, przez zakurzone drogi nie brukowanej Warszawy.
Warszawa w XVIII wieku
Widok Warszawy (Canaletto), na obrazie widać życie ludzi u stóp wielkomiejskich budynków, które w owym czasie kontrastowały w Warszawie ze skrajnym ubóstwem. Było to powszechne w całej Europie, w Paryżu, w Rzymie, oraz w Londynie.
Widok Warszawy od strony Wschodniej (Canaletto), na tym obrazie widać piękną panoramę miasta z wyraźnym centrum wybijającym się ponad okolicę. Miasto polegało na Wiśle, było dzięki niej zaopatrywane, a jako, że cały handel Rzeczpospolitej kwitł dzięki tej rzece, Warszawa wzbogacała się.
Widok Łąk Wilanowskich (Canaletto), w tle sielankowy krajobraz łąk kontrastuje na pierwszym planie dwa światy polskie. Jeden to świat zachodni, inspirujący się Wolterem oraz oświeceniem, drugi po prawej to świat „zaścianka”, polska ludność tkwiąca głęboko w tradycji, pozostająca mentalnie w XVII wieku.
Pole elekcyjne na Woli (Canaletto), na obrazie widzimy ostatnią elekcję w dziejach Rzeczpospolitej Obojga Narodów. Odbywała się na Woli, reprezentującą wolę narodu szlacheckiego, obierającego króla, ojca spośród sobie równych. 7 Września 1764 roku szlachta pod presją wojsk rosyjskich obrała królem Stanisława Augusta.
Kolumna Zygmunta w tle Krakowskiego Przedmiescia (Canaletto), tutaj zaczyna się już wielkomiejska Warszawa XVIII wieku. Krakowskie Przedmieście był to jeden z głównych traktów handlowych miasta prowadzący wprost pod Zamek Królewski. Ulica tętniła życiem, a wizerunek przedstawiony na obrazie ukazywał się oczom wielu sławnych zagranicznych gości w Warszawie.
Pałac Rzeczpospolitaj przy placu Krasińskich (Canaletto), budynek zbudowano w XVII wieku hołdujący stylowi barokowemu. Jeszcze w czasach panowania Stanisława Augusta uległ pożarowi, przez co został przebudowany. Stoi do teraz, choć naruszyły go wojny to został odnowiony i możemy go oglądać. Mieściła się w nim biblioteka Załuskich, do dziś przetrwało zaledwie około 5% zbiorów, które uległy zniszczeniu podczas II wojny światowej.
Kościół Wizytek (Canaletto), jeden z najoryginalniejszych polskich kościołów. Szczęśliwie przetrwał do dziś w stanie nienaruszonym. Siostry Wizytki sprowadziła z Francji królowa Polski, Maria Gonzaga. Jest to żeński zakon, nazwa wizytki wywodzi się od francuskiego vister – odwiedzać. Do II wojny światowej, wizytki zajmowały się kształceniem dziewcząt.
Kościół Karmelitów (Canaletto), jest to kolejny warszawski kościół, który szczęśliwie przetrwał wyniszczenie miasta podczas okupacji niemieckiej. Kościół Karmelitów zbudowano jeszcze w XVII wieku, jednak w XVIII wieku przebudowano jego fasadę. 1 września 1701 roku, według J. Bartoszewicza prowadzone były w kościele rozmowy pokojowe, o zawarcie „Pokoju ostatecznego” pomiędzy Stanisławem Leszczyńskim i Karolem XII, które zakończyły się podpisaniem porozumienia Polsko-Szwedzkiego 18 listopada 1705 roku.
Ul. Długa w Warszawie (Canaletto), była to ówcześnie jedna z najstarszych ulic w Warszawie, swoimi początkami sięgająca Średniowiecza. Głęboko w tle widać Arsenał, gdzie półtora wieku później rozegra się osławiona „akcja pod Arsenałem”. Nie istniejący już kościół i klasztor Brygidek na drugim planie, podczas kampanii Napoleońskich został zajęty przez żołnierzy i uległ kasacji, zostając przekształcony na koszary. Pod koniec wieku XIX ostatecznie rozebrano te budynki i wybudowano Pasaż Simonsa, który uległ unicestwieniu podczas powstania Warszawskiego. Dziś w ich miejscu znajduje się pusty plac.
Ul. Długa w Warszawie, ciąg dalszy (Canaletto), po lewej w tle widać dawny kościół Św. Krzyża. W papież Jan Paweł II podniósł do godności bazyliki mniejszej w roku 2002 ten kościół. Kościół przebudowano w 1615 roku, Jan Kazimierz podarował go Zgromadzeniu Księży Misjonarzy w 1653 roku.
Ul. Miodowa (Canaletto), pierwotnie nazywała się ul. Przeczna, ponieważ łączyła ul. Senatorską i ul. Długą. Ukształtowała się ostatecznie jako ulica pałaców arystokracji w XVII wieku, a w ówczesnym czasie wieku XVIII była już popularnym miejscem dla takich budowli jak widoczny na obrazie Pałac Biskupów Krakowskich, czy nie istniejący obecnie Pałac Teppera. Dodatkowo w głębi widać barokowy Pałac Krasińskich.
Kolumna Zygmunta (Canaletto).
Komentarze
Obrazy są super ale szkoda że nie są troche większe!!!
Jest kilka poważnych błędów w opisie, np. ul. Długa czy Krakowskie Przedmieście. Nie podpowiem, niech autor solidniej przygotowuje taki materiał.